۱۳۹۰ مرداد ۲۴, دوشنبه

گرسنگی از شاخ افریقا تا کوشک ترکیه

گزارش اختصاصی از وضعیت پناهجویان افریقایی در ترکیه(قسمت اول)

به دست انجمن حمایت از پناهجویان‏ در در تاریخ شنبه, آگوست 13, 2011‏ و ساعت 12:44 قبل از ظهر‏‏

گزارش اختصاصی از وضعیت پناهجویان افریقایی در ترکیه
این گزارش در دو بخش تهیه شده است....
قسمت اول
کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد که آوازه ی آن در سراسر گیتی پیچیده است و امروزه هر خردسالی در هر نقطه ای از جهان با وظایف این سازمان آشنا است، هر ساله با ارایه ی یک سری آمار و ارقام مدام به توصیف کردن مشکلات جامعه ی پناهجویی در سرتاسر جهان می پردازد. گاهی جهت گیری های قاطعانه ای انجام می دهد و گاهی هم مسایل را بسیار عادی قلمداد می کند. گاهی دردهای پناهجویان جهان را یک فاجعه ی جهانی به شمار می آورد و گاهی هم سیاستهای خود را تغییر می دهد و به شیوه ای دیگر این مسایل را مورد ارزیابی قرار می دهد. به عبارت دیگر در بیشتر موارد با بازی کردن آمار و ارقام و اظهارات گوناگون سعی می کند، رسانه های جهان را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر رییس بخش همگانی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد (پل اپیگل) مدام به جامعه ی جهانی هشدار می دهد که پناهجویان کشورهای افریقایی مانند سومالی واتیوپی در خطر جدی هستند و باید فعالیتهای بیشتری را برای کمک به پناهجویان افریقایی در راس امور قرار داد. اما روند طولانی رسیدگی به پرونده پناهجویان بیانگر آن است که بسیاری از این هشدارها در حد شعار است وهنوز بسیاری از پناهجویان افریقایی از جمله پناهجویان سومالیایی در اسفناکترین شرایط زیستی، روزگار خود را سپری می کنند و این نشانگر آن است که کمیسیاریای عالی در عرصه ی عمل در بسیاری از موارد از تعهدات خود سرباز می زند کشور ترکیه یکی از کشورهای پناهنده پذیر است که حجم عظیمی از متواریان افریقایی به این کشور پناه می آورند تا دولت ترکیه و کمیساریای عالی سازمان ملل در خاک این کشور از حقوق انسانی و قانونی آنها حمایت کند. متاسفانه در عرصه عمل چه کمیساریای عالی و چه دولت ترکیه از تعهدات خود سرباز زده اند. شکواییه های بسیار پناهجویان سومالی چه از دولت ترکیه و چه کمیساریای عالی خود نشانه چنین ضعفی می باشد.

(انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی در ترکیه) این بار مرزها را می شکند و علاوه بر وظیفه خود که همانا رسانه ای کردن معضلات پناهجویان ایرانی وافغانی بوده، با توجه به نگاه حقوق بشرانه خود، قلم خبرنگاران فعال خود را به سمت پناهجویان افریقایی در ترکیه به نگارش در می آورد تا به تصویر کشیدن دردهای پناهجویان سومالیایی به جامعه ی جهانی و سازمانهای حقوق بشری، نشان دهد که چه اندازه دولت ترکیه نسبت به وظایف خود در برابر جامعه ی پناهجویی بی مسولیت بوده و کمیسیاریای عالی سازمان ملل در آنکارا تا چه اندازه در برابر تعهدات خود سهل انگاری نموده و به تعبیر دیگر با عمر و سرنوشت پناهجویان بازی می کند
پناهجویان افریقایی از جمله پناهجویان سومالی که به دلایل متعدد ناچار می شوند،فوج فوج وگروه گروه خاک افریقا را ترک کنند و خود را به کشورهای دیگر برسانند تا شاید مامنی پیدا کرده و از حقوق انسانی بهره مند شوند، در بسیاری از موارد چنین رویایی را به باد می سپارند. چرا که بسیاری از آنان در نیمه ی راه، جان خود را از شدت گرسنگی و بیماری از دست می دهند ویا زمانی که به کشوری چون ترکیه می رسند تمامی رویاهایشان نقش برآب می شود.
ترکیه یکی از کشورهایی است که هر ساله میزبان تعداد بسیار زیادی از پناهجویان افریقایی است. متاسفانه هر ساله آمارهای وحشتناکی به دست آژانس های خبری درباره ی وضعیت اسفناک این گونه پناهجویان در ترکیه می رسد که این آمارها حاکی از آن است که باید تلاشهای بیشتری را برای کمک به این پناهجویان انجام داد.

(کوتاهیه ) یکی از شهرهای ترکیه است که تعداد زیادی از پناهجویان افریقایی را در خود جای داده است . دولت ترکیه با دریافت مبالغ هنگفتی از سازمان ملل متحد وهمچنین سازمانهای حقوق بشری نه تنها هیچ تلاشی را برای کمک به این پناهجویان انجام نداده بلکه با دریافت پول خاک روز به روز این پناهجویان را تحت فشارهای مالی دیگری قرار می دهد. این در حالی است که در آن سوی کمترین امکانات بهداشتی و درمانی در اختیار پناهجویان سومالیایی قرار نمی گیرد که همین امر سبب شده تا تعداد بی شماری از کودکان سومالی (در خاک ترکیه) هنوز در مرداب سوتغذیه به سر ببرند و مادران آنها هم به دلیل عدم تغذیه درست نتوانند به کودکان خود شیر کافی بدهند.
در بسیاری از مناطق مسکونی این شهر که دولت ترکیه هزینه ی آن را تقبل کرده است، کمترین امکانات اولیه برای پناهجو وجود ندارد.(هتل کوشک ) یکی از هتلهای پناهجویی برای پناهجویان سومالیایی است که به عقیده ی برخی از پناهجویان ساکن در آن بیشتر از آن که به یک هتل پناهجویی شباهت داشته باشد به (زندان ابوالغریب ) درکشورعراق شباهت دارد . با این تفاوت که در زندان ابوالغریب حداقل برای زندانیان اکسیژن کافی وجود داشت اما در این گونه هتلها اکسیژن کافی وجود نداشته و در واقع پناهجویان علاوه بر بیماری سوء تغذیه و ناراحتی های گوارشی در این هتل غیراستاندارد به بیماریهای تنفسی هم دچار می شوند
.در این هتل دهها خانواده ی سومالیایی زندگی می کنند (و اگر گزاف نگفته باشیم دهها خانواده پر جمعیت که در هم فشرده شده اند!!!) اتاقهای 2در 3 که تختخواب های زوار بیشترین فضای اتاق را پر کرده است. بوی تعفن سرتاسر هتل را گرفته است و انواع و اقسام بوهای شیمیایی در این هتل به مشام می رسد که یادآور کلاسهای علمی آزمایشگاههای شیمی در دانشگاه است . شرایط غیراستاندارد این هتل ،به گونه ای است که هر گونه بیماری امکان شیوع در آن وجود دارد که خطرش بیشتر گریبان کودکان زیر 5 سال سومالیایی را می گیرد .زیرا هم از لحاظ جسمی بسیار ضعیف و دچار سوءتغذیه هستند و هم به آنها رسیدگی کافی نمی شود. سازمان ملل به گونه ای حقوق کودکان را به کلی به دست فراموشی سپرده است و دولت ترکیه هم تا حالا نتوانسته است مطابق با ادعاهایش چیزی را در عمل ثابت کند. به همین روی هم موضع گیری ناشفاف دولت ترکیه وهم بی مسولیت کمیسیاریای عالی در خاک این کشور بدان جا ختم شده که تنها وتنها زمانی حاضر به کمکهای پزشکی به این پناهجویان هستند که صرفا بیماریهای جدی مانند ایست قلبی یا سکته ی مغزی و یا ناراحتی شدید کلیوی و مواردی از این دست جان پناهجو را تهدید کند. در این صورت خود را موظف به رسیدگی آن می داند به غیر از این، پناهجو با هر وضعیتی که باشد، باید خود به هر شکل و شیوه ای که بوده، مخارج بیماری و زندگی اش را تامین کند.
 
 سرویس بهداشتی در این هتل دقیقا مانند زندان های جمهوری اسلامی ایران است. نه صابون و نه حتی دستمال توالتی برای نظافت. (طرح توالتهای این هتل مانند توالتهای 80 سال پیش است و کمتر روستایی یافت می شود که امروزه در سده ی 21 از اینگونه توالتها استفاده کنند) که البته چون مردم افریقا به گونه ای با این بدبختی ها بزرگ شده اند برای آنان بسیار عادی بوده و رنج چنین بی عدالتی هایی را کمتر لمس می کنند.

حسین یک مسلمان افراطی است که برای درمان دردش به آیات قرآن متوسل می شود. و می گوید: من درهنگام درد وبیماری تنها وتنها با توسل به آیه های قران تسکین می یابم.
اتاق حسین در بخش همکف این هتل است و تنها 2 متر با توالت این هتل فاصله دارد. بوی تعفن این توالت عرصه را بر هر انسانی تنگ می کند. بدون شک این فضای غیر استاندارد ناقل هزاران بیماری برای پناهجویانی چون حسین است
محمد جوان 20 ساله ی دیگری است که در این هتل زندگی می کند. وی درباره ی وضعیت پناهجویی خود می گوید: یکی از مسایلی که مرا بسیار آزار می دهد، سوء استفاده رسانه ای از مردم افریقا در رسانه های جهان است.
 وی در ادامه همین بحث با صدای حزن انگیزی می گوید
هر روز در سالن انتظارهتل کوشک از طریق کانال های (سی ان ان ) و (بی بی سی ) و (الجزیره) هم در اخبار انگلیسی وهم در اخبار عربی می بینیم و می شنویم که تا چه اندازه ای مردم افریقا در فشار هستند و مشاهده می کنیم که جناب آقای (بان کی مون) دبیر کل سازمان ملل در باره وضعیت خاص سومالی به جامعه ی جهانی هشدار می دهد. اینک به گونه ای ما تنها ابزاری هستیم تا بازار اخبار و گزارشهای رسانه ها داغ تر شود.در عرصه ی عمل، این رسانه ها و شخص آقای بان کی مون چه کاری برای ما انجام داده اند تا ما پژواک آن را در ترکیه یا حداقل در شهر کوتاهیه ی این کشور و یا در این هتل کوچک ببینیم؟
  آیا رییس دولت ایالت متحده ی آمریکا (باراک اوباما) که ما باورمان این است که از قلب ملت افریقا برخاسته است از عمق فاجعه ی ما پناهجویان بی دفاع در کشور ترکیه خبر دارد؟ 
بگذارید صادقانه بگویم اینجانب به این باور رسیده ام که رییس جمهور دولت آمریکا نمی خواهد تاثیر رو به تغییری بر وضعیت ما پناهجویان داشته باشد. وقتی که ایالت متحده ی امریکا بیش از هر کشوری در برابر جامعه ی جهانی و فجایع آن مسوول است. و وقتی پیش از رسیدگی به اوضاع پناهجویانی چون ما قبل از" بان کی مون" نظر آقای "اوباما " پرسیده می شود. از همه ی اینها مهمتر، زمانی که با نفوذترین رسانه در سرتاسر جهان رسانه های ایالت متحده ی امریکا است . چگونه است که راه حلی برای حل مشکل ما پیدا نشده است؟
حال من از شما می پرسم، ایا آقای اوباما نمی تواند در برابر کانالهای جهانی امریکا و دیگر کشورها تنها با چند جمله ی کوتاه، و صد البته با تحکم به دولت ترکیه هشدار دهد که چرا با سرنوشت این پناهجویان بی دفاع بازی می کند ؟ آیا حرف اوباما برای دولت ترکیه اعتباری ندارد؟ همه ی ما می دانیم که مقر اصلی و مرکزی سازمان ملل در نیویورک است و این شهر در کشوری واقع شده است که باراک اوباما رییس دولت آن است . بنابراین قطعا کارکنان ومقامات ارشد کمیسیاریای عالی سازمان ملل در انکارا از رییس جمهور امریکا حساب می برند. نباید این را هم فراموش کنیم که مقامات بلند پایه ی این سازمان در ترکیه اکثرا آمریکایی هستند. بنابراین سکوت باراک اوباما در برابر ظلمهایی که به ما پناهجویان می شود به هیچ وجه قابل قبول نیست و من به عنوان یک جوان بی پناه سومالیایی که به هیچ وجه از عملکرد دولت ترکیه و نیز کمیسیاریای عالی سازمان ملل راضی نیستم، از شخص اوباما و باز هم تاکید می کنم شخص اوباما می خواهم که برای کمک به ما پناهجویان بی دفاع اقدامات فوری و جدی انجام دهد..

«انور» یکی دیگر از پناهجویان دراین هتل وهم اتاق حسین است.او اهل کشور (یمن) است اما اصالتا افریقایی است و با هواپیما از یمن به ترکیه فرار می کند.
وی در باره مشکلات خود می گوید: کشورهای حوزه ی خلیج ومنطقه هم مشکلات خاص خود را دارد. بدون تردید امکان یک زندگی آزاد با باورهای آزاد در آن وجود ندارد؛ وگرنه کدام انسان آزادی میهن خود را رها می کند و خود را در مرداب پناهجویی می اندازد که نمی دانیم سرنوشتمان به کدام ناکجا اباد کشیده می شود...
ادامه دارد....
تهیه و تنظیم: خبرنگار پناهجو سیروان عنایتی
تلفن روابط عمومی انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی_ترکیه:00905076586901

۱۳۹۰ مرداد ۲۳, یکشنبه

نامه ارسالی شورای نمایندگان انجمن حمایت از پناهجویان به وزیر امور مهاجرت و پناهندگی کشور سوئد(لغو دیپورت پیمان نجفی)

به دست انجمن حمایت از پناهجویان‏ در در تاریخ پنج‌شنبه, آگوست 11, 2011‏ و ساعت 10:20 بعد از ظهر‏‏
Swedish Minister for Migration and Asylum Policy
Attn: Your honorable Tobias Billström
C/O Linda Norberg (Press Secretary to Tobias Billström)
Please do not deport Iranian refuge and current Iranian dissidents back to Iran, including Peyman Najafi whom is a refugee with case number 1346710.
Because of current harsh situation and dark political atmosphere in Iran, and Islamic Republic of Iran long standing strategy scaring, terrorizing, killing their oppositions and the political activists, any one whom is returned and or deported back to Iran would be killed without hesitation and prosecution.
None of deportees would see a day in jail without first get tortured, raped, sodomize if by any miracle they not killed or hanged in the streets.
Please do not deport any Iranian back to Iran. Amnesty is vital and helpful to save HUMAN BEINGS.
Thank you for saving his life by not sending him and other refuges back to Iran or handing them to Iranian authorities. ...
Anjoman help.iran
Arash Sharifi, Salah Azizian,Sasan Mehri, Sirvan Enayati, Sanaz Izadi, Xeder Mirsayedi, Hamid Zolghadr,Farzaneh Darabi
 tell:00905076586901
Arash Sharifi, Salah Azizian,Sasan Mehri, Sirvan Enayati, Sanaz Izadi, Xeder Mirsayedi, Hamid Zolghadr,Farzaneh Darabi tell:00905076586901

پناهجویان موظف اند گزارشی از نحوه مصاحبه با وکیل کمیساریای عالی ارایه داده و احجاف هایی که وکیل در حق آنها نموده را علنی سازند..

به دست انجمن حمایت از پناهجویان‏ در در تاریخ چهارشنبه, آگوست 10, 2011‏ و ساعت 01:33 قبل از ظهر‏‏
در طی فعالیت انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی، مصاحبه ها و گزارشات بسیاری از وضعیت پناهجویان ایرانی در ترکیه تهیه و رسانه ای کردیم. اینک وقت آن رسیده با سازمان هایی که زمینه فعالیت خود را در خصوص پناهجویان بسط و گسترش داده، مصاحبه های مستمری داشته تا پناهجویان از نحوه فعالیت چنین سازمان هایی آگاه بوده و بتواند ارتباط هایی با این سازمان ها برقرار نمایند. نخستین مصاحبه خود را با آقای لهراسب زینالی، موسس جنبش آذربایجان برای دموکراسی و یکپارچگی ایران آغاز کردیم. در بخشی از این جنبش، کمیته حقوق بشری همت گمارده و طرح و حل مشکلات و معضلات پناهجویان را در زمره اهداف خود قرار داده است. به همین دلیل گفتگویی با آقای زینالی انجام دادیم... ماحصل این گفتگو
...
کلام را با بیوگرافی شما آغاز می کنیم...
با درود بسیار و سپاس از دعوت شما.... پیش از هر سخنی بایست بگوییم که خبرها و گزارشات انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی_ترکیه همواره از طریق وبلاگ و فیس بوک این انجمن چه من و چه دوستان  مطالعه و تا به امروز پیگیر بودیم و تمامی تلاش خود را برای پشتیبانی از این انجمن و هم چنین پناهجویان ایرانی به کار گرفته و در کنار آنها خواهیم ماند تا زمانی که یک پناهنده ایرانی در ترکیه هست این انجمن بایست به فعالیت خود ادامه داده و شرایط و موقعیت خود را مستحکم تر سازد. چرا که این انجمن صدای خاموش پناهجویان ایرانی است که سالها در سکوت روزگار خویش را سپری می کنند.
من لهراسب زینالی هستم، در یکی از ییلاق های اطراف سبلان در ایل شاهسون متولد شدم تا ده سالگی در آذربایجان بودم. پس از آن با شروع انقلاب همراه با خانواده به گیلان و تهران کوچ اجباری داشتیم. در زمینه تجارت بین الملل تحصیل کردم. متاهل و متولد 1348.
چه زمانی ایران را ترک کردید؟15سال پیش با توجه به مشکلات امنیتی که برای من پیش آمد، مجبور به ترک ایران شدم. نوع نگاه و اندیشه من سکولار هست، طبیعتا با نگاه دینی که حاکم بر جامعه بود، کاملا در تضاد بود. همین مسایل سبب کوچ اجباری دیگری شد و مجبور شدم سرزمین مادری ام را ترک کنم. پس از ترک ایران به همراه خانواده به مالزی مهاجرت کرده و پس از مدتی تجارت خانه بزرگی راه اندازی کردم.شش سال پیش به همراه تعداد بسیار زیادی از ایرانیان مقیم مالزی گردهمایی بزرگی مقابل سفارت امریکا در کوالالامپور برنامه ریزی و دعوت به عمل آوردیم. همین امر سبب شد به همراه خانواده از مالزی اخراج شوم. به خاطر نوع فعالیت های مدنی و ارتباط های کاری که با دیگران در تجارت خانه خود داشتم، به محض رسیدن به فرودگاه کشور آلمان در عرض کمتر از شش ماه پاسپورت دائمی گرفته و پناهنده سیاسی شدم.
با خبر شدیم که جنبش آذربایجان برای دموکراسی و یکپارچگی ایران بخشی از فعالیت های خود را به رسیدگی مشکلات و معضلات پناهجویان ایرانی اختصاص داده است. چنین نگاه حقوق بشرانه ای به چه شکل و شیوه ای می باشد؟مسئله پناهندگی و پناهجویی به اکثر ما ایرانیان چه از فعالین سیاسی_ اجتماعی و مذهبی باشیم و چه در گوشه ای به زندگی عادی خود بپردازیم، مرتبط است. جنبش آذربایجان برای دموکراسی و یک پارچگی ایران نیز با این مقوله درگیر است. در دوسال اخیر یعنی قبل از انتخابات ریاست جمهوری دهم و پس از آن، ارتباط های مستمری با جوانانی که در روند رو به رشد دموکراسی در ایران معتقد و در جریان بوده و درگیر شده بودند، ارتباط های خود را پیوسته ادامه دادیم. پس از انتخابات و با شروع اعتراضات مردمی و جنبش سبز، به خاطر نوع حکومت غیردمکراتیکی که به واسطه حاکمان ایران زمین به وجود آمده بود، پر واضح بود که بی تفاوت نمی توانستیم؛ باشیم. به همین دلیل با گروهی دیگر از ایرانیان که نگاه سیاسی و حقوق بشری داشتند،تصمیم بر آن گرفته شد که بخشی از فعالیت های خود را به پناهجویان اختصاص دهیم و کمیته حقوق بشر به جنبش آذربایجان اضافه کرده و با همراهی و همکاری وکلا حقوق بشری در این زمینه فعالیت خود را گسترش دادیم. هدف اولیه این کمیته، اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن پناهندگان ایرانی بود که به سازمان کمیساریای عالی پناه می آورند، تا به حق و حقوقی که دارند، آگاهی پیدا کرده و برای بدست آوردن آن در کنار هم مبارزه کنند.
چنین خدماتی تنها طیف خاصی از پناهجویان را در بر می گیرد یا تمامی پناهجویانی که به کمیساریای عالی پناهندگان مراجعه می کنند، می توانند از آن استفاده نمایند؟ به عنوان مثال پناهجویانی که پرونده سیاسی دارند، بیشتر مورد توجه کمیته حقوق بشری قرار می گیرند؟خیر... اکثریت پناهجویان از طیف سیاسی گرفته تا اجتماعی، مذهبی و... در حیطه کاری ما قرار گرفته اند. هر چند توجه ویژه ای به پناهجویان ایرانی که پس از انتخابات دهم از ایران به کمیساریای عالی پناه آورده اند، می شود و بیشترین مراجعه کنندگان و ایمیل های دریافتی از پناهجویان جنبش سبز می باشد. اما هیچ گاه این مسئله ما را از هدف خود دور نمی کند. کمیته حقوق بشری نگاه متفاوتی به اندیشه و پرونده شخص پناهجو ندارد. پناهجویی که از ایران خارج شده و به کمیساریای عالی خود را معرفی می کند، اگر با بخش حقوق بشری جنبش دموکراسی آذربایجان ارتباط گیرد، پرونده آنها از طریق دوستان پیگیری می شود.
شما به حق و حقوق پناهجویان به طور کلی اشاره ای داشتید، برای آشنایی بیشتر می توانید به مواردی اشاره فرمایید که پناهجو چه حق و حقوقی دارد که از آن ناآگاه بوده و بایستی برای به دست آوردن آن به شکلی مبارزه کند؟افرادی که خود را پناهنده سیاسی یا اجتماعی معرفی می کنند بایستی تعاریفی از پرونده سیاسی، اجتماعی خود داشته باشند. به طور مثال، من پناهجو به دلایل مشکلات و نقص قوانین ضد حقوق بشری گوناگونی که در کشورم حکم فرماست، به عنوان پناهنده سیاسی، عقیدتی، اجتماعی نمی توانم در چنین جامعه ای با چنین ساختاری زندگی کنم. طبق تعریف قوانین کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بایستی به جای دیگری کوچ کرده و مکان و نوع زیست خود را آزادنه انتخاب کنم. اگر مشخصا به شرایط و وضعیت پناهجویان در ترکیه اشاره کنم. حقوق پناهندگی جهانی است و ربطی به کشوری که در آن دفتر کمیساریای عالی بنا شده ندارد. دفاتر کمیساریای عالی پناهندگان زیر نظر کنوانسیون های حقوقی سازمان ملل است که در هر کشوری تاسیس شده اند. پناهجویانی که به این دفاتر مراجعه می کنند بدین معنی است که زیر چتر بخشی از سازمان ملل هستند و بایستی در حد اولیه از حق و حقوقی برخوردار باشند. حتی اگر شخصی بر مبنانی دلایل فردی از کشور خود خارج و به کمیساریای عالی خود را معرفی کرده، بایستی بداند که دارای حق و حقوقی است که برای گرفتن آن حق باید تلاش کند تا بدست آورد. چرا که حقوق اولیه پناهجو در ظرف کمتر از دو ماه؛ کمیساریای عالی پناهندگان از دولت ایران به نوعی دریافت می کند. این مزایایی که کمیساریای عالی برای پناهجو از دولت ایران می گیرد بایستی پناهجو طلب کند. متاسفانه بسیاری از پناهجویان از این موضوع ناآگاه هستند و در باور خود به این نتیجه رسیده اند که کشور دوم به شکلی هزینه آنها را تقبل کرده است. این صددرصد اشتباه است. پناهجو حق و حقوق خود را بایستی طلب کند. حقی که سهم خود اوست. در کنار آن پناهجویان باید وجه فعالیت سیاسی و اجتماعی خود را حفظ کنند و داستان پردازی نکنند. در طول سی سال فعالیت کمیساریای عالی، وکلای این سازمان به تجارب بسیاری دست یافتند و فراتر از اندیشه پناهجو به جو حاکم بر ایران آگاه و مسلط هستند. دوباره یادآوری می کنم، توهم اندیشی کمکی به پناهجو نمی کند، هر آن چه که هستند؛باشند و مسایل حقیقی را بیان کنند.
یک پناهجوی ایرانی چگونه بایستی با شما ارتباط برقرار کرده و از نوع فعالیت شما آگاهی یابد؟جنبش آذربایجان برای دموکراسی و یک پارچگی ایران وب سایتی دارد که بخش کمیته های آن مشخص است. در قسمت ارتباط با ما، پناهجو می تواند خلاصه ای از نوع فعالیت خود و پرونده پناهجویی اش، شماره تلفن و ایمیل خود را برای ما ارسال کند. بلافاصله با وی تماس حاصل کرده و ارتباطهای بیشتر و راهنمایی های بیشتر در زمره کار قرار می گیرد. علاوه بر وب سایت، فیس بوک جنبش آذربایجان برای دموکراسی و یک پارچگی ایران هست که پناهندگان و پناهجویان می توانند از این طریق به همان گونه ای که اشاره کردم، ارتباط برقرار کرده و مشکل و معضل خود را بیان کنند تا کمک ها و راهنمایی های حقوقی لازم در اختیار آنها گذاشته شود.
به نظر شما چرا پناهجویان اکثرا به این موضوع تاکید دارند که کمیساریای عالی با دولت مردان ایران روابط حسنه ای دارد؟به این شکلی که پناهجویان صحبت می کنند، نیست. اما پناهجو زمانی که درخواست پذیرش پناهندگی را به کمیساریای عالی تقدیم می کند ، دارای حقوق اولیه ای می باشد. چرا که از همان روز نخست پرونده ای با نام ومشخصات روشن و حقیقی به کمسیاریای عالی معرفی می کند،بخشی از این پرونده بعد از مدتی تحویل سفارت ایران داده می شود و سفارت ایران در جریان پناهندگی آن فرد قرار می گیرد. به همین دلیل کمیساریای عالی پناهندگان دولت ایران را موظف به پرداخت هزینه های حقوق اولیه پناهجو از مسکن گرفته تا درمان و امنیت می کند.
کمیته حقوق بشر، جنبس آذربایجان تا به حال توانسته فعالیت های عملی و مثمر ثمری برای پناهجویان انجام دهد؟نه جنبش آذربایجان، و نه هیچ سازمان دیگری، در هیچ زمانی نمی تواند،چیزی را تضمین کند. اما در طی فعالیت کمیته حقوق بشری این جنبش، افرادی که مسوولیت هایی که بر عهده آنها گذاشته شده، توانسته اند به لحاظ مشورت و راهنمایی بسیار، باری هر چند کم، از دوش پناهجویان بردارند. وکلایی حقوق بشری که در این بخش فعالیت دارند به بسیاری از قوانین کمیساریای عالی و پناهجویی و همچنین قوانین کشورهای پناهنده پذیر آگاه بوده و با تمام نیرو سعی بر آن دارند که به درستی پناهجویان را آگاه و راهنمایی کنند. ما کارمندان بسیاری نداریم اما در حد بضاعت خود، از زمانی که پناهجو با سازمان ارتباط برقرار می کند، خلاصه ای از پرونده وی به همراه عکس و مشخصات فردی آن پناهجو دریافت و فایلی اختصاصی برای پناهجو باز کرده و پیگیر پرونده اش شده و ترجمه هایی به زبان آلمانی، فرانسوی، ترکی، انگلیسی از پرونده به عمل آورده و برای سازمان هایی که می توانند پناهجو را مورد حمایت خود قرار داده ارسال می نماییم. به دنبال آن نامه ای که کمیته ویژه زیر نظر جنبش آذربایجان هست، به پیوست پرونده پناهجو ارسال می شود. تا به امروز پرونده هایی که زیر نظر این سازمان بودند، خوشبحتانه مورد قبول واقع گردیده و به گونه ای اعتمادهایی برقرار شده است.
به نظر شما چرا پناهجویان در طی این سالها نتوانسته اند تشکلی منسجم و بردوام داشته باشند؟
بررسی چنین موضوعی برمی گردد به مسایل شخصی، و عدم آزادی حزب و تشکل در ایران. این مشکل از زمان پناهجویی شکل نگرفته و به گذشته برمی گردد. هم میهنی که سالها چه در خانواده و در چه در اجتماع مورد سرکوب فکری و جسمی قرار گرفته، یک شبه نمی توان از او درخواست کار گروهی را داشت. بی گمان نه پناهجو بلکه اکثر ایرانیان هنوز به کار گروهی و استدلال صحیح و پایبند بودن به قوانین کار گروهی عادت نکرده اند. دموکراسی یک درس است.شطرنج را با شطرنج باز بایستی بازی کرد. توصیه ای که ما با این عزیزان داریم این است که اگر در انجمنی یا تشکلی حضور دارند بایستی چند اصل اساسی آن را همگی درنظر گرفته و به آن رای داده اند، رعایت کنند. وگرنه ثمره آن می شود، که هیچ تشکلی دوام ثابت نداشته و در همان آغاز راکد می ماند. یک شیء از تلفن همراه گرفته تا اتومبیل و خونه و... قراردادهای دارد که طرفین آن را می پذیرند و به آن پایبند هستند، چرا یک تشکل نبایست این چنین باشد؟؟؟ یک تشکل بر مبنای الف ب پ طبق اساسنامه ای که تصویب شده، بایستی موازین آن رعایت شود. زمانی اساسنامه ای پذیرفته می شود به این معنی است که ما به اصول اعتقاد داشته و پایبند هستیم. بی گمان اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد و استراترژی هر سازمانی بر پایه اختلاف سلایق دوام پیدا کرده و منسجم می شود. لازم نیست همه تاکتیک ها را با هم عمل کرد. لازمه دوام یک تشکل پایبندی به اصول است، فرعیات به نوبه خود حل می شود. و اگر تا به حال چنین معضلی حل نشده تنها برمی گردد به تخطی از اصول و عدم اعتقاد به کار گروهی... هر تعداد افراد می توانند کار جمعی را شروع کنند اما سخن بر آغاز کار نیست، بایستی پیوسته و مستمر و بردوام تشکل خود را سرپا نگه دارند. زمانی که انگلستان زیر شدیدترین حملات آلمان نازی بود، چرچیل در نطق گیرای خود بیان داشت که ما از جزیزه به هر قیمتی که هست، محافظت می کنیم. ما در دریاها و در برکه ها و بیابان ها می جنگیم تا از حثیت و شرف و خود دفاع کنیم... ما هم امروز به این گفته تکیه می کنیم...
به عنوان کلام آخر، چه راهنمایی می توانید به پناهجویان داشته باشید، تا بتوانند از پرونده خود به شکل درستی دفاع کنند؟هر پناهجو باید روزی یک ساعت نسبت به پرونده اش بیاندیشد و بر روی آن کار کند. دقیق بیاندیشد و مطالعه بسیار در زمینه پرونده خود داشته باشد. در فیس بوک فعال باشد، مقاله بنویسید. معضلات و مشکلات خود را علنی کند. نباید بترسد، هیچ واهمه ای نبایست از پلیس ترکیه و از عوامل جمهوری اسلامی داشته باشد. سکوت و خاموشی پناهجویان در برابر مشکلاتی که برای آنها به وجود آمده کار را بدان جا رسانده که به زنان پناهجو پیشنهادهای نامشروع می شود. پناهجویان نبایست به حداقل حقوق خود قانع باشند. ناآگاه بودن به حقوق خود سبب می شود که هر ظلم و ستمی پناهجو متحمل شود. هر کدام از پناهجویان موظف هستند گزارشی از نحوه مصاحبه خود با وکیل کمیساریای عالی ارایه داده و احجاف هایی که وکیل در حق آنها نموده را علنی سازند در غیر این صورت ره به جایی نخواهیم برد...
 ______
گفتگو از:فرزانه دارابی
لطفا نقطه نظرات خود را زیر نوشته بیان کنید
با سپاس بسیار روابط عمومی انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی_ترکیه(نوشهیر)
تلفن تماس:00906586901

لهراسب زینالی:پناهجویان موظف اند گزارشی از نحوه مصاحبه با وکیل کمیساریای عالی ارایه داده و احجاف هایی که وکیل در حق آنها نموده را علنی سازند...