۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۱, جمعه

اعتراض پناهجویان بر علیه قوانین ارتجاعی و ضد پناهندگی دولت ها

اول ماه مه هر سال مصادف است با روز جهانی کارگر؛ روزی که در بسیاری از کشورهای جهان این روز  گرامی داشته می شود.  روز جمعه اول ماه مه سال 2015 جمع کثیری از کارگران, دانشجویان, طیف های اجتماعی و سیاسی شهر ازمیر ترکیه در گرامی داشت روز جهانی کارگر تجمع اعتراض آمیزی را برپا کردند. هدف این اعتراض جلب توجه افکار عمومی از راه‌های مختلف به معضلات  و مشکلات کارگران بود.

در جریان این تظاهرات, دهها نفر از پناهجویان ایرانی در ترکیه نیز حضور داشتند تا اعتراض خود را نسبت به قوانین تبیعض آمیز بر علیه پناهجویان و پناهندگان نشان دهند. پناهجویان و پناهندگان ایرانی مقیم ترکیه با در دست داشتن عکس هایی از پناهجویان حادثه دیده در حین کار,  پلاکاردهایی را  به زبان ترکی و انگلیسی تهیه و خواستار رسیدگی به رفع معضلات قوانین کار در این کشور بودند. زیرا طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر به حق پناهندگی اشاره شده و دولت‌ها موظفند به اشخاص پناهجو پناه دهند. در مصوبات سامان جهانی کار، ILO نیز دولت‌ها موظف شده‌اند درخصوص اشتغال، بین هیچ کدام از اتباع کشورشان تبعیضی قائل نشوند.



پناهجویان ایرانی مقیم ترکیه با خواندن بیانیه ای در روزجهانی  کارگر خواستار تغییرات قوانین کار در ترکیه بودند. زیرا با توجه به روند طولانی رسیدگی به پروسه پناهجویی در این کشور, پناهجویان  هیچ خدمات رفاهی و درمانی دریافت نمی کنند و علاوه بر این حق کار قانونی در این کشور را نیز ندارند.  سالهاست  که کار غیرقانونی در مشاغل سخت با پائین‌ترین دستمزد تنها راه پناهجویان برای تامین معاش است که با شرایط موجود، آن هم را به زودی از دست خواهند داد.
 همچنین این پناهجویان پوسترهایی از زندانیان سیاسی و اجتماعی و کارگری به همراه داشتند و خواستار آزادی این زندانیان از زندان های مخوف جمهوری اسلامی بودند. لازم به ذکر است که شهر ازمیر از همان لحظات اولیه روز جمعه شاهد حضور فعال پلیس در اقصی نقاط این شهر بود.
همزمان با تجمع اعتراضی شهر ازمیر, جمع کثیری از گروههای چپ, سازمان های زنان, فعالین سیاسی و اجتماعی و بسیاری از دانشجویان ترک در شهر استانبول نیز تظاهرات اعتراضی علیه قوانین کار و آزادی های اجتماعی و سیاسی داشتند که با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. پلیس استانبول پس از عدم توجه معترضان به ممنوعیت تظاهرات در میدان تقسیم , از گاز اشک آور و ماشین آب پاش برای پراکندن معترضان استفاده کرد. در طی این درگیری که بین معترضان اول ماه و پلیس استانبول رخ داد, بیش از دهها نفر زخمی و چندین نفر بازداشت شدند.



گزارش از: شریعت شریفی - ازمیر ترکیه