۱۳۹۴ خرداد ۱۳, چهارشنبه

هفدهمین برنامه پاکسازی محیط زیست فعالین گمبرون پاک در ترکیه

هفدهمین برنامه پاکسازی محیط زیست فعالین گمبرون پاک در ترکیه
سازمان مردم نهاد گمبرون پاک واقع در ترکیه طی برنامه های مدون و هماهنگی لازم با پناهجویان ایرانی و غیرایرانی و همچنین سازمان های دولتی وغیردولتی استان ازمیر واقع در ترکیه در قالب برنامه پاکسازی زباله از سطح جنگل ازمیر در روز شنبه 29 /5/2015 اقدام به پاکسازی زباله از سطح جنگلی ازمیر- ترکیه نمود.

این برنامه ریزی برای هفدهمین بار در استان ازمیر با هماهنگی و محوریت ان جی او گمبرون پاک و نه نفر از اعضاء فعال آن انجام شد و مقدار قابل توجهی زباله از سطح جنگل خارج و برای بازیافت به سطل های زباله شهرداری ازمیر منتقل شد.



در خلال این برنامه سخنگوی این ان جی او, شریعت شریفی بیانیه ای را قرائت کردند:  دوستان، کرۀ زمین ما در معرض خطر جدی قرار دارد. بی گمان تأثیر افزایش جمعیت  و تغییرات آب و هوایی طی 20 سال آینده، جهان را به معرض خطر جدی قرار می دهد.متاسفانه این روزها ما بیرون از کشور خود(ایران) به خاطر شرایط خاص زندگی می کنیم اما این بدان معنا نیست که خطرات محیط زیستی ناشی از تغییرات آب و هوایی در ایران را فراموش کنیم. کمبود آب، کویرزایی، جنگل-زدایی، تخریب تنوع زیستی، طوفان های شن و غبار و آلودگی هر روزه گوشه ای از مملکت عزیزمان را فرا می گیرد و استان هایی همچون خوزستان, کرمانشاه, تهران و... در معرض خطر جدی هستند.

 در حال حاضر ما در ترکیه زندگی می کنیم و مسوول و مراقب محیط زیست خود باید باشیم. بخشی از کار ما جمع آوری کیسه های زباله, بطری های آب معدنی, فیلترهای سیگار است که هر کدام از این موارد لطمه جبران ناپذیری به چرخه محیط زیست وارد می آورند. به طور مثال  یک کیسۀ پلاستیکی در چرخۀ طبیعت هزار سال زمان نیاز دارد تا تجزیه شود  علاوه بر آن کیسه های پلاستیکی زاید می توانند مسیز آب گذرها را مسدود کنند، پرندگان را به دام بیندازند و دام های اهلی را بکشند. بنابراین ان جی او گمبرون پاک به همراه اعضاء آن به خود می بالند که داوطلبانه در هر فرصتی که بتوانند پاکسازی محیط زیست را در زمره خود قرار دهند.بي شك ان جی او گمبرون پاک در تلاش است که برنامه های خود را مطابق گذشته در آخرین شنبه هر ماه برگزار کند چرا که در شرايط كنوني که طبیعت و محيط زيست  به چنين حركت هاي داوطلبانه ای نیاز مبرم دارد هر گونه خللی در برنامه های گمبرون پاک ضررهای جبران ناپذیری بر پیکره محیط زیست وارد می آورد.

گردآورنده: محسن هاشمیان
عکاس: مجید عارفی دوست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر