۱۳۹۳ فروردین ۵, سه‌شنبه

پناهجویان ایرانی نوروز باستانی را جشن گرفتند

پناهجویان ایرانی نوروز باستانی را جشن گرفتند
جشن نوروز باستانی روز شنبه بیست و دوم ماه مارچ2014 با شرکت صدها تن از پناهجویان ایرانی (نوشهیر, اسکی شهیر,ازمیر, کوتاهیه)  در شهر دنیزلی  واقع در ترکیه برگزار شد.  این مراسم از سوی انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی و بنیاد نیکوکاری نوروز برای پناهجویان ایرانی در کشور ترکیه برنامه ریزی شده بود که با اجرای برنامه های شاد و متنوع توسط پناهجویان  برگزار شد. در این مراسم علاوه بر پناهجویان ایرانی و افغان  جمعی از شهروندان ترک و اهالی هنر کشور ترکیه  نیز شرکت داشتند.
مژده نوروز با خواندن سرود ملی  ایران و پخش پیام نوروزی شاهزاده رضا پهلوی در کنار سفره هفت سین آغاز شد، مجری برنامه(شریعت شریفی) پس از  پیام تبریک نوروزی اشاره ای  به پیدایش  نوروز داشته و گفت:  " مژده ای دل که دگرباره بهار آمده است خوش خراميده و با حسن و وقار آمده است به تو ای باد صبا می دهمت پيغامی , اين پيامی است که از دوست به يار آمده است.


پیش از سخن اصلی به گذشته برمی گردیم, پیدایش نوروز به کجا برمی گردد؟ و ما در قبال این جشن ملی چه مسوولیتی داریم...؟ بی گمان منابع متعددی در دست هست و به لطف اینترنت و دنیای مجازی, دسترسی به هر نوشته ای در هر بابی چه سهل و ساده .. ولی چه شده که نمی توان تاریخ پیدایش نوروز را به آسانی یافت ؟ عده ای بر این باور هستند که نوروز روزی است که کیاخسرو به تخت سلطنت نشسته است. عده ای این روز را به پادشاهی جمشید رقم می زنند و عده ای پیدایش خلقت ....اگر چه منبع پیدایش نوروز قطعیتی ندارد ولی به طور یقین جشن نوروز از آیین‌های باستانی و ملی ایرانیان است که قرن ها تهاجم , خونریزی و کشتار نتوانسته این جشن را از تاریخ مردمان ایران زمین بزداید. .... چرا نوروز بایست برایمان مهم باشد؟ بی گمان نوروز جشن ملی ماست و بایست افتخار کنیم که نوروز جشنی است که قرن‌های دراز بر همه جشن‌های جهان فخر فروخته و می فروشد. نوروز مختص خود ما ایرانیان است. نه از جایی به ما به ارث رسیده و نه به زور به تقویم ما وارد کرده اند. نه یک جشن سیاسی است و نه یک قرارداد تجاری... جشن طبیعت است و روز شادمانی زمین و آسمان و آفتاب... روز جوشش اقاقیا و شکفتن شکوفها ..."
پس از آن حافظ مهری و مهدی یزدانیان با اجرای هنرمندانه خود سالن را نوید شادی بخشیده و ترنم گیتار و آواز دلنشین حافظ حاضرین را به وجد آورد و برای ساعاتی پناهجویان فراموش کردند شرایط سخت پناهجویی و دوری از یار و دیار خویش را...

بخش دیگری از مراسم, به هنرنمایی مازیار اعلایی(عمو نوروز) اختصاص داشت که جامه ای به  سرخی تمام لاله های واژگون به تن کرده و با دف نوازی خود و خواندن اشعار فولکلور و اجرای حرکات موزون بخشی از آیین رسوم ایرانی را برای خانواده هایی زنده کرد که بیشتر این پناهجویان بچه هایشان خارج از ایران بزرگ شده و هیچ گاه نه حاجی فیروزی دیده بودند و نه عمو نوروزی را به خاطر داشتند.






در پایان اقبال حکیمیان (فعال سیاسی- اجتماعی) به ضرورت برپایی جشن های ایرانی در خارج از کشور پرداخت و در بخشی از گفته های خود بیان کرد: 

نوروز تنها فرصتی برای آسایش، تفریح و خوشگذرانی نیست، نیاز ضروری جامعه ماست. خوراک حیاتی ملت ماست. هنگامی که کنار هم قرار گرفته ایم و مراسم نوروز را به پا می‌داریم، باید خود را در همه نوروزهایی که هر ساله در این سرزمین برپا کرده‌اند، سهیم کنیم. و بیاندیشیم که چه صحنه‌های تاریک و روشن و صفحات سیاه و سفیدی در تاریخ کهن ما ورق خورده است..  رسالت نوروز زدودن رنگ پژمردگی و اندوه از سیمای این ملت نومید و مجروح  است و درآمیختن روح مردم این سرزمین بلاخیز با روح شاد و جانبخش طبیعت , و عظیم‌تر از همه، پیوند دادن نسل‌های متوالی این قوم- که بر سر چهار راه حوادث تاریخ نشسته است ... و ما، در این لحظه، در این نخستین لحظات آغاز آفرینش، نخستین روز خلقت، روز اهورامزدا، آتش اهورایی نوروز را باز برمی‌افروزبم و به عنوان یک ملت، یک ایرانی در کنار هم نوروز را جشن می گیریم..
مراسم با رقص و پایکوبی و مسابقه و پذیرایی از حاضرین به پایان رسید. برگزار کنندگان این مراسم به ترتیب سالار صفایی و شاهین جهانگیری(عکاس), لیلا شعیبی ,فهیمه مهری, ساغر مهری و سمیه نصیری(دکوراسیون), اقبال حکیمیان و مجید عارفی دوست(انتظامات), حافظ مهری و مهدی یزدانیان(موزیک)...





 تهیه گزارش از: شریعت شریفی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر