۱۳۹۰ خرداد ۱۲, پنجشنبه

مسیحیان پناهجو، در ترکیه هم از تیررس جمهوری اسلامی در امان نیستند.

به دست انجمن حمایت از پناهجویان‏ در در تاریخ پنج‌شنبه, ژوئن 02, 2011‏ و ساعت 07:17 بعد از ظهر‏‏

 مسیحیان پناهجو در ترکیه هم از تیررس جمهوری اسلامی در امان نیستند.
آزادی عقیده و داشتن باورهای آزاد همواره یکی از مهمترین و برجسته ترین مسایل جوامع جهانی بوده است.در کشورهای خاورمیانه و حتی بسیاری از کشورهای دنیای مدرن، هنوز آزادی انسانها برای انتخاب باورهایشان به رسمیت شناخته نشده است. جمهوری اسلامی یکی از غیردموکراسی ترین و ناشفاف ترین حکومت جهان است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم عرصه را بر دوستداران راه مسیحیت و دیگران ادیان تنگ کرده و آنها را وادار می کند که دسته دسته و گروه گروه کاشانه و سرزمین خود را ترک کنند تا حکومت وقت بهتر بتواند با عقاید خرافی و باورهای غیر منطقی سرمایه های مادی و معنوی این مرز و بوم را به تاراج برد.

افشین سالاری یکی از مسیحیان پناهنده در کشور ترکیه است که پس از پذيرفته شدن پرونده وي در مصاحبه ی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل/آنکارا از سوی ایالت متحده ی امریکا به عنوان پناهنده پذيرفته شده است. پیوسته از حضور عوامل نفوذی جمهوری اسلامی در کشور ترکیه ابراز نگرانی می کند. به همین منظورمصاحبه ی اختصاصی با این پناهنده ی مسیحی انجام داده ایم تا مشکلات پناهجویان مسیحی در ترکیه را مورد ارزیابی قرار دهیم.

* چرا راه مسیحیت را انتخاب کردید ؟
افشین سالاری: سده ی بیست و یک سده ی باورهای آزاد، صلح و انسان دوستی است و تمامی  روی یک محور به نام محبت می چرخند.به همین دلیل اینجانب راه محبت را به جای راه کینه و دشمنی برگزیدم.
  * اصولا چرا نظام های استبدادی بیش از اندازه بر مسیحیان فشار وارد می کنند؟
محبت و خشونت دو قطب کاملا متضادند. چنین نظامهایی تلاش می کنند نفرت و دشمنی را در میان انسانها رواج دهند در حالیکه مسیح تلاش می کند در میان انسانها همبستگی ایجاد نماید.به عنوان مثال زمانی که برای اولین بار در ایران  مورد آزار و شکنجه قرار دادند،بیش از پیش ایمان اوردم که این افراد قربانی یک سری باورهای اشتباه و سیاه هستند. گویی یک سری هیپنوتیزگر آنها را در یک خواب غفلت فرو برده و شست وشوی مغزی داده اند و زمانی که مرا شکنجه می کردند پیوسته تاکیید می کردند: شکنجه ی شما مسیحیان خود نوعی خدمت به میهن است. به همین دلیل من هیچ گلایه ای از این افراد ندارم چون آنها هم قربانی سیاستهای شوم نظام استبدادی حاکم هستند و هم اکنون  تک تک آنها را از صمیم قلب مي بخشم. چرا که انسانها دارای یک ذات پاک می باشنداما راهها متفاوتند. راه محبت یا راه خشونت؟ راه صلح یا راه جنگ ؟ راه دوستی یا راه دشمنی ؟ راه ... یا راه ...  .
* چرا مسیحیان در دوران زندگي پناهجویی تا این اندازه ابراز نگرانی می کنند؟
 من بر این باور هستم آنچه نظامهای غیر دموکراسی را وادار به رخنه در کلیساهای مسیحیان می کند ترس از اتحاد و همبستگی مسیحیان است. بدون شک مسیحیان واقعی در ترکیه با وجود شرایط دشوار پناهجویی هرگز همبستگی خود را از دست نمی دهند و این همبستگی در میان مسیحیان چه در داخل ایران و چه در خارج از آن برای جمهوری اسلامی یک خطر کاملا جدی محسوب می شود.
اولین بار در ایران  مورد آزار و شکنجه قرار دادند،بیش از پیش ایمان اوردم
 که این افراد قربانی یک سری باورهای اشتباه و سیاه هستند
* چگونه عوامل نفوذی ایران در کلیساهای پناهجویان رخنه می کنند؟
بدون شک این افراد منتخبین خود حکومت هستند و بدون تردید یک سری افراد بی سواد گماشته شده حاضرند تا این اندازه کوته فکرانه همنوعان خود را به آسانی بفروشند.بالعکس مسیحیان آماده اند به دشمنان جانی خود هم محبت ورزند.کاملا طبیعی است که در چنین شرایطی رخنه در میان مسیحیان برای عوامل نفوذی آسان است. اما من براین باور هستم هرچه ایمان مسیحیان بیشتر باشد امکان حضور عوامل نفوذی جمهوری اسلامی در کلیساهای پناهجویان نقش کم رنگ تری را بازی می کند.در ضمن گاهی اوقات کلام مسیح می تواند از یک عامل خودفروش یک انسان خدمتکار بسازد که این خود ساختار اصلی راه مسیحیت است
* درخواست شما از جامعه ی پناهجویان مسیحی در این رابطه چیست؟
تنهادرخواست من حفظ همبستگی در میان یکدیگر است .اینجانب ایمان بسیار قوی ندارم و مدت زیادی نیست که وارد این راه شده ام . اما تا سرحد مرگ توسط عاملین جمهوری اسلامی مورد شکنجه قرار گرفته ام اما هم اکنون بیش از گذشته تشنه ی مسیحیت هستم و به همین جهت احساس می کنم در چنین شرایط دشوار اقتصادی و نیز با وجود فشارهای متعدد روحی و روانی از یکسو و نیز عدم حمایت جدی از پناهجویان و نگرانی های ناشی از حضور عوامل نفوذی جمهوری اسلامی در کلیساهای پناهجویان از سوی دیگر می توان اظهار کرد: تنها خود پناهجویان هستند که می توانند بر دردهای یکدیگر مرهم بگذارند و از حقوق انسانی یکدیگر دفاع کنند.

تهیه و تنظيم: سیراون عنایتی خبرنگار پناهجو

________-

با سپاس از سیروان براي تهیه اين گزارش...لطفا دیدگاهها و نقطه نظرات خود را در زیر نوشته بیان کنيد... با سپاس فراوان
روابط عمومی انجمن حمایت از پناهجویان ايرانی_ترکيه(نوشهیر)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر