۱۳۹۰ خرداد ۱۲, پنجشنبه

وضعیت دشوار پناهجویی در ترکیه اسفناک تر از شکنجه های جمهوری اسلامی است

به دست انجمن حمایت از پناهجویان‏ در در تاریخ چهارشنبه, ژوئن 01, 2011‏ و ساعت 11:23 بعد از ظهر‏‏
وضعیت دشوار پناهجویی در ترکیه اسفناک تر از شکنجه های جمهوری اسلامی است
فشارهای اقتصادی در دوران پناهجویی یکی از دردناک ترین مسایلی است که هر روزه پناهجویان کشور ترکیه را به شیوه های متفاوت به کام مرگ می کشاند...این شرایط به گونه ای است که در حال حاضر بسیاری از پناهجویان به خاطر این نوع فشارها و بی مهری های کمیسیاریای عالی سازمان ملل/آنکار، دچار بیماریهای گوناگون روحی و روانی شده و بسیاری همچون (ساعد مهدی پور،محمد شیری،سیامند ساوج بلاغ) اقدام به خودکشی کرده و حتی جانشان را از دست داده اند.
فرزاد عزیزی بانه یکی از پناهنده های کرد(حزب دموکرات) است که هم اکنون در وضعیت فوق العاده اسفناک روحی و فشارهای اقتصادی قرار دارد و انچنان که خود می گوید،اجاره ی چند ماه خود را هنوز پرداخت نکرده است و  تحت شرایط بسیار بد اقتصادی قرار دارد. وی به خاطر شکنجه های شدید حکومت جمهوری اسلامی و نیز تصادفی که در دوران تبعید برایش پیش امده است متاسفانه نیمکره ی راست مغزش دچار اسیب جدی می شود وب ه دنبال ان نیمه ی چپ بدنش کاملا بی حس می شود. اکنون هم توانایی انجام کارهای سنگین در ترکیه ندارد. فرزاد سرانجام ناامید و بی پناه دست به دامان رسانه های خبری می شود تا دردهای خود را فریاد بزند. باشد کار به دستان حقوق بشری گامهای موثری برای حمایت وی بردارند.
پس از 3سال ونیم چشم انتظارمی، ناگهان72 ساعت قبل از پرواز
،کانادا اعلام کرد ما نمی توانیم پناهنده ای را قبول کنیم که در حزبی فعالیت داشته است
 که علیه جمهوری اسلامی ایران از اسلحه استفاده کرده است
چرا کشور ایران را ترک نمودید؟
فرزادعزیزی:می توانم مختصرو مفید بگویم :
در ایران هیچ یک از فاکتورهای حقوق بشری مانند حقوق زن، کارگر، معلم، مطبوعات ازاد و ... وجود ندارد . در کشوری که حتی وکیل جانش درامان نیست چگونه میتوان انتظار ان را داشت که حقوق انسانی یک فرد سیاسی رعایت شود. در یک کلام ،در این ایران انسان هیچ نرخی ندارد.
* چه مدت است در ترکیه پناهنده هستید؟
بیش از 5ساله که در ترکیه پناهنده هستم و حدود4 سال است، قبولی سازمان ملل را دریافت کرده ام.کشور کانادا مرا به عنوان پناهنده قبول کرداما درست پس از 3سال ونیم چشم انتظارمی، ناگهان72 ساعت قبل از پرواز ،کانادا اعلام کرد ما نمی توانیم پناهنده ای را قبول کنیم که در حزبی فعالیت داشته است که علیه جمهوری اسلامی ایران از اسلحه استفاده کرده است.
* اساسی ترین مشکلی که شما در ترکیه با آن مواجه بودید؟
مشکل اینجانب مشکل تک تک پناهجویان ایرانی وافغانی است  که در ترکیه به عنوان پناهجو زندگی می کنند. از خوراک و پوشاک گرفته تا مشکل مسکن که از بارزترین مشکلات ما پناهجویان در این کشور می باشد. بسیاری از ما پناهجویان برای نان شب هم محتاج هستیم.از سوی دیگر مساله ی باورهای عقیدتی از دیگر مشکلات نامحسوس است.پناهجویانی که مسلمان نیستند به شیوه های گوناگون تحت ازار قرار می گیرند. به عنوان مثال اینجانب که یک پناهنده ی مسیحی هستم در زمان پرس وجو برای یافتن کار با مشکلات متعددی رو به رو می شوم.کارفرمایان و سرمایه داران بومی ترکیه پیش از هر چیز سوال می کنند: شمامسلمان هستید یا غیرمسلمان؟
اگر بفهمند که مامسیحی، بهایی و یا ... هستیم، یا اصلا به ما کار نمی دهند، یا اینکه پس از دریافت شغل پیوسته مورد اهانت قرار می گیریم. در نهایت به این نتیجه می رسیم که بی کاری و گرسنگی بهتر از بیگاری توام با اهانت است.
* درخواست شما از سازمان های حقوق بشری چیست؟
درخواست من و دیگر پناهجویان واضح و روشن است. کما این که سازمانهای حقوق بشری بهتر از خود ما به معضلات آشنا هستند اما چندان پناهجویان را مورد حمایت قرار نمی دهند. یا ماب رای انها ارزش چندانی نداریم و یا اینکه صدای ما بسیار ضعیف است و به گوش سازمان های حقوق بشری و منجمله کمیساریای عالی پناهندگان نمی رسد. ما پناهجویان کشور ترکیه در یک کشور پرهزینه زندگی میکنیم که حتی حق کار کردن را نداریم .لذا اگر سازمان های حقوق بشری جهان بخواهند کمکهایی را به جامعه ی پناهجویی برسانند، پناهجویان کشور ترکیه (اعم از ایرانی و  غیرایرانی ) از مستحق ترین جامعه ی پناهجویی در سرتاسر جهان هستند.
* به نظر شما نقش رسانه ها  در انعکاس صدای پناهجویان تا چه اندازه  می تواند موثر باشد؟
بدون هیچ تردیدی رسانه ها بیش از سازمانهایی که تنها شعار می دهند، می توانند دردها را به شیوه های گوناگون به گوش جهانیان برسانند.به همین دلیل من بر این باور هستم اکنون بهترین فرصت است، خبرنگاران و گزارشگران حقوق بشری دوربینهای خود بر روی مشکلات پناهجویان زووم کنند تا ما پناهجویان از این طریق  دردهای خود را فریاد کنیم. گزارشگران حقوق بشری بایستی در این مسیر  نقش فعال خود را به بهترین شکل ممکنه ایفاء نمایند و دردها را انگونه که هست برجسته کرده و رسانه نمایند تا جهانیان بدانند وضعیت پناهجویان چه اندازه اسفناک و دردناک است...
تهیه و تنظیم:سیروان عنایتی خبرنگار پناهجو در ترکیه.
______
با سپاس بسیار از سیروان عنایتی برای تهیه و تنظیم این گزارش...
 اگر  در زمینه حقوقی نسبت به مسایل پناهجویی اطلاعاتی دارید،لطفا نقطه نظرات خود را بیان نمایند تا از این طریق پناهجویان آگاهی بیشتری از حداقل حقوق خود داشته باشند
با سپاس بسیار از شما
روابط عمومی انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی_ترکیه(نوشهیر) 


فرزاد عزیزی:اینجانب که یک پناهنده ی مسیحی هستم در زمان پرس وجو برای یافتن کار با مشکلات متعددی رو به رو می شوم.کارفرمایان و سرمایه داران بومی ترکیه پیش از هر چیز سوال می کنند: شمامسلمان هستید یا غیرمسلمان؟







هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر