۱۳۹۰ خرداد ۱, یکشنبه

گزارش کامل مشکلات پناهجویان ایرانی در ترکیه و آمادگی قبول آنها در آلمان

به دست انجمن حمایت از پناهجویان‏ در در تاریخ سه‌شنبه, می 10, 2011‏ و ساعت 05:11 بعد از ظهر‏‏
گزارش کامل مشکلات پناهجویان ایرانی در ترکیه و آمادگی قبول آنها در آلمان
___________________
به نقل از سایت رجا نیوز(دکتر ایرج ربیعی)سوالات خود را به صورت پیام به فیس بوک انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی_ترکیه)نوشهیر)ارسال نموده تا درباره مشکلات و سوالهای شما با دکتر ایرج ربیعی رایزنی هایی را داشته و پاسخ ها را در اختیار شما اعضاء حقیقی و مجازی انجمن قرار دهیم...

نقش دولت و ایالات در قبولی تقاضای پناهندگی
آیا پناهجویان ایرانی بدون مصاحبه قبول میشوند؟

شرایط تقاضای پناهندگی در ترکیه
چگونگی عملکرد ادارات و فرودگاهها:

مشکلات روز افزون مردم در ایران، تهدید های مکرر دولت باعث شده، فعالین سیاسی جوانان و مردم کوچه و بازار بسیاری از دانشجویان، روزنامه نگاران و افرادی که حاضر نیستند رژیم را تحمل کنند، از ایران فرار کنند و به کشورهای همسایه بیشتر به ترکیه بروند. در حال حاضر طبق گزارش سازمان حقوق بشر در ترکیه ایرانیان پناهجو در موقعیت بسیار بدی در این کشور بسر میبرند و روزانه شاهد بی رحمی ها و تجاوزهای ت ترکیه هستند. سازمان حقوق بشر ترکیه اعلام کرده است، برای رفع مشکل ایرانیان پناهجو باید کشورهای اروپایی تصمیم بگیرند تا این عده بتوانند از طریق سازمان مزبور به کشورهای دیگر منتقل شوند.
در دو هفته گذشته تعداد زیادی از ایرانیان از طریق تلفن و پست الکترونیکی از ما سئوال کرده اند، تکلیف این هم وطنان در ترکیه چه میشود. ما در شماره گذشته در گزارشی در همین صفحه خبر همکاری معاون نخست وزیر ایالت راین لند فالس (پایتخت شهر ماینز) و حزب سبز ها را برای کمک به ایرانیان منتشر کردیم. هم وطنان خواهان اطلاعات بیشتری در این زمینه شده اند و ما بعد از تماس با مقامات وزارت امور داخله ایالت مزبور اطلاعات زیر را در اختیار هم وطنان میگذاریم و خواهش میکنیم به شایعات توجه نکنند و فکر نکنند، از فردا کلیه هم وطنان پناهجو که هنوز تقاضای پناهندگی اشان قبول نشده، جواب مثبت خواهند گرفت.

نقش دولت و ایالات در قبولی تقاضای پناهندگی
خوانندگان از ما خواهش کردند پیرامون این شایعه تحقیق بیشتری کرده و ماحصل بررسی خود را در نیمروز منتشر کنیم.
تاکنون هیچ وزارت خانه و یا اداره ای دستور قبولی تقاضای پناهندگی سیاسی ایرانیان را بدون مصاحبه اداره کل مهاجرت و پناهندگی که آن را بوندس آمت مینامیم، نداده اند. رسیدگی به پرونده پناهجویان، آن تعدادی که هنوز جواب نگرفته اند ادامه دارد و روال عادی خود را طی میکند. اما بعلت مشکلات فراوان ایرانیان اداره بوندس آمت توجه بیشتری به پناهجویان ایرانی دارد و میزان قبولی آنها بیشتر شده است.
مثلا طبق اطاعاتی که ما در دست داریم، یک جوان ۱۸ ساله فوتبالیست ایرانی هنگام ورود به آلمان در فرودگاه فرانکفورت مصاحبه شد و بعد از مدت کوتاهی جواب قبولی آنهم ماده ( ۱۶ بند آ) گرفت. این اقدام بیسابقه ثابت میکند، ادارات امور خارجیان و بوندس آمت به ایرانیان توجه بیشتری دارد. در گذشته هیچ یک از ایرانیانی که در فرودگاههای آلمان هنگام ورود مصاحبه میشدند، جواب قبولی نمی گرفتند.
از سویی دیگر چنانچه قبلا نیز به اطلاع رسانیدیم، ایالات آلمان بدون صدور مجوز و یا دستوری از اخراج ایرانیان خودداری میکنند، البته چنانچه فرد پناهجو مرتکب جرم نشده باشد و یا بصورت غیر قانونی به ایران سفر نکرده باشد. (ایرانیانی که با در دست داشتن گذرنامه پناهندگی از راههای مختلف به ایران میروند).
اما تلفن های زیاد و حتی ناراحتی هایی که بدلیل قبولی بدون چون و چرای ایرانیان بدون مصاحبه برای نویسنده این سطور فراهم شد، دلیل دیگری برای نگارش این مقاله است.
آیا پناهجویان ایرانی بدون مصاحبه قبول میشوند؟
هم وطنان میگویند، هرکس که وارد آلمان شود و تقاضای پناهندگی کند، بدون مصاحبه قبول خواهد شد. این طرز فکر که ناشی از بی خبری هم وطنان و شایعه پراکنی گروهی از آنها است، درست نیست و اکنون برای روشن شدن خوانندگان، نتیجه تحقیقات خود و اقدامات دولت آلمان را برای پناهجویان ایرانی که هنوز پای آنها به آلمان نرسیده است، منتشر میکنیم.
اگر دولت آلمان بخواهد پناهجویی ولو نخست وزیر یک کشور را بدون مصاحبه قبول کند، قانون اجازه نخواهد داد. برای رسیدن به این هدف هیات دولت نمی تواند راسآ تصمیم بگیرد، بلکه پارلمان باید آن را تصویب کند.
حال تصور کنید، پارلمان آلمان باید برای قبولی و جواب مثبت دادن به چند صد ایرانی و شاید هم دو تا سه هزار ایرانی، تشکیل جلسه بدهد، از فراکسیون ها بخواهد مسئله را بررسی کنند، با نخست وزیران ایالات برای پذیرش بدون مصاحبه ایرانیان مذاکره کند، احزاب مختلف را از محافظه کار گرفته تا چپ گرا راضی کند و در نهایت نتیجه بررسی های خود را در رای گیری پارلمان مشخص کند. بنابراین با توجه به مشکلاتی که از آنها یاد شد، اجرای چنین عملی غیر ممکن است.
برای کمک به ایرانیان خانم مرکل از وزیر کشور آقای د مزیر خواست، بعد از بررسی مشکل ایرانیان و فرار جوانان و خانواده ها به ترکیه، راه حلی برای سرعت در کار این گروه بلاتکلیف پیدا کند. همجوار با این مذاکرات، یوشکا فیشر وزیر امور خارجه سابق در کابینه شرودر به سفارت آلمان در آنکارا رفت تا بتواند به ایرانیان کمک کند. چند روزی است که دولت آلمان و فرانسه با سازمان (UNHCR) حامی مهاجرین و پناهجویان که پیمان آن در سال ۱۹۵۱ در ژنو به تصویب اکثر کشور ها رسید، تماس گرفتند و از این سازمان در آنکارا خواستند، به تقاضای متقاضیان ایرانی با سرعت بیشتری رسیدگی کند. این سازمان مشغول بررسی مشکلات فراریان ایرانی در ترکیه است و به ترتیبی که در زیر میآید، عمل میکند.
شرایط تقاضای پناهندگی در ترکیه
الف: فرد متقاضی باید به سازمان مزبور در آنکارا مراجعه کرده تقاضای پناهندگی بدهد.
این شخص باید دارای شرایط زیر باشد.
۱- در ایران بر علیه جمهوری اسلامی فعالیت سیاسی داشته باشد.
۲- فعالیت سیاسی وی باید بگونه ای مطرح شده باشد و یا آنها را از طریق ارائه دلیل و مدرک ثابت کند.
۳- یک سازمان و یا فرد سیاسی که در خارج و یا در داخل ایران فعالیت بر علیه رژیم دارد، وی را تائید کند.
در برنامه تنظیمی از سوی دو دولت فرانسه و آلمان به روزنامه نگاران، فعالین معروف سیاسی و دیگر کسانی که نام آنها در لیست فعالان حقوق بشر ایران و یا اروپا آمده، الویت داده سده است.
ب: فردی که به سازمان مزبور در آنکارا میرود باید دلایل پناهندگی خود را نوشته و به این اداره آن را ارائه دهد. امکان دارد در اداره مزبور مصاحبه شود.
سازمان (UNHCR) بعد از تکمیل پرونده فرد متقاضی از وی نام و آدرس یکی از اقوام و یا افرادی را که متقاضی در آلمان میشناسد، میخواهد.
وزارت کشور آلمان با کوشش زیاد موفق شده، سه ایالت از ۱۶ ایالت این کشور را راضی کند پناهجویان ایرانی را بطریق سهمیه ای قبول کنند. (Kontingentflüchtlinge)
در این مرحله باید به یک نکته اشاره شود و آن هم روش جدید هرتر فال کمیسیون (Härtefallkommission) برای رسیدگی به پرونده ایرانیانی است که به این کمیسیون ارجاع میشوند. کمیسیون مزبور تشکیل شده از نمایندگان پارلمانهای ایالتی، کارشناسان امور حقوقی پناهجویان، وکلای دادگستری متخصص امور پناهجویان و نمایندگان کلیسا و مردم عادی. در گذشته این کمیسیون به هیچ پناهنده حتی ایرانی جواب مثبت نمیداد. طی هفته گذشته به ما اطلاع داده شد، کمیسیون مزبور دولت شهر برلین به یک خانواده ایرانی که بیش از ۸ سال در آلمان بدون جواب مثبت و در نتیجه سرگردانی زندگی میکند، جواب مثبت داده است. البته کمیسیون مزبور اجازه ندارد، سرخود به پناهجو جواب مثبت بدهد، بلکه بعد از بررسی پرونده پناهجو که حدود چهار ماه طول میکشد، به اداره امور خارجیان پیشنهاد میکند به فرد متقاضی اقامت بدهد.
ما در کذشته نیز به این نکته اشاره کردیم، نوشتن دلایل محکمه پسند برای کمیسیون یاد شده چندان ساده نیست.
چگونگی عملکرد ادارات و فرودگاهها:
اگر چنین پناهجویی با در دست داشتن نامه سازمان یاد شده به آلمان بیآید()نامه سازمان ملل) دولت آلمان با در نظر گرفتن این نکته که او در ترکیه به سازمان ملل مراجعه کرده، دلایل خود را گفته و یکی از اقوام و یا دوستان اش در آلمان هستند، وی را بدون مصاحبه به ایالتی که فامیل دارد، میفرستد. به چنین پناهجویانی که از طریق سهمیه اقامت میگیرند، چنانچه مشغول کار شده و زبان آلمانی فرا گیرند، بعد از مدتی که تعداد سال اقامت آنها در اختیار شهر ها است و حدود ۵ سال میشود، اقامت نامحدود تعلق میگیرد. بنا بر این هم وطنان باید متوجه این نکته مهم باشند، فردی که در ترکیه تقاضای پناهندگی میکند، باید دارای شرایط خاص باشد. در حال حاضر سفارت آلمان در آنکارا مشغول بررسی لیست پناهجویان ایرانی، آن افرادی که به سازمان ملل مراجعه کرده اند، میباشد.
باید گفته شود، تعداد افرادی که از این طریق پذیرفته میشوند خیلی کم و حدود ۱۵۰ نفر خواهد بود زیرا ایالات آلمان با وجود جو عمومی که موافق ایرانیان است، حاضر نیستند از این طریق پناهجو بپذیرند. طبق اطلاعاتی که ما بدست آورده ایم، تا لحظه انتشار این گزارش ایالت هسن، پایتخت شهر ویسبادن تا کنون حاضر نشده از طریق سهمیه پناهجوی ایرانی بپذیرد.
با سپاس از دکتر ایرج ربیعی برای انعکاس چنین گزارشی...
درج در تارنمای رجا نیوز
http://www.djarnews.com/component/content/article/3-newsflash/58-1389-01-19-13-25-22.html
روابط عمومی انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی_ترکیه(نوشهیر)

انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی_ترکیه(نوشهیر)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر