۱۳۹۰ خرداد ۱, یکشنبه

درج و انعکاس مصاحبه (صلاح الدین عزیزیان)سخنگوی حمایت از پناهجویان ایرانی_ترکیه(نوشهیر) در تارنمای محبت نیوز...

به دست انجمن حمایت از پناهجویان‏ در در تاریخ چهارشنبه, آوریل 20, 2011‏ و ساعت 12:33 بعد از ظهر‏‏
 http://www.mohabatnews.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1651%3A1390-01-31-03-11-43&catid=55%3Arefugee&Itemid=282
گفتگو از سیروان عنایتی
*- سوال:  چه عامل یا عواملی پناهجویان را در ترکیه به این اندیشه واداشت که چنین انجمنی را تشکیل دهند؟
صلاح الدین عزیزیان :
تاریخ ثابت می کند که همیشه نیاز، انسانها را وادار نموده است که تلاش های فردی را به تلاش های جمعی تبدیل کند و انجمن ها وتشکل هایی ایجاد شود که در داخل انها درد مشترک ومنافع عام بر منافع خاص ارجعیت دارد. به همین دلیل ما پناهندگان ایرانی در ترکیه انجمنی را جهت دفاع از حقوق پناهندگان تشکیل دادیم و چون عملکرد این انجمن روز به روز بر همگان اشکارتر می شود ما هم اهداف خود را وسیع تر کرده ایم واکنون دیگر تلاشهای ما تنها برای پناهندگان ایرانی نیست ودوستان پناهجوی افغان و عراقی و ... هم دسته دسته از طریق رسانه ها به جمع ما می پیوندند.
* تا چه اندازه ای مشکلات پناهجویان مسیحی برای این انجمن اهمیت دارد؟

اگر بخواهیم با یک دید گسترده و همه جانبه به پناهجو بنگریم به این نتیجه می رسیم که تنها گروهی از پناهجویان مشکلات سیاسی و یا اجتماعی داشته اند. در حالی که گروه بسیار بزرگی از پناهجویان مشکلات مذهبی دارند و بدون تردید انجمنی که بر اساس یک برنامه ی کلی وهمه گیر مشکلات پناهجویان را با یک راهکار اصولی ومنطقی دنبال می کند باید توجه خاصی به این طیف از پناهجویان داشته باشد. به شخصه معتقد هستم کسانی که صرفن به خاطر مشکل سیاسی از کشور گریخته اند شاید با تغییر ساختار سیاسی حکومت مشکلشان برطرف شود وبه بیان دیگر مشکل انها صرفن به حکومت مرتبط است. اما کسانی که مشکل عقاید و باورهای مذهبی دارند ( مانند زرتشتیان،مسیحیان وبهایی ها ) نه تنها از سوی حکومت تحت فشار هستند بلکه حتی بیشتر از خود حکومت از سوی گروههای تندرو و نیز شهروندان عادی مسلمان تحت ازار وشکنجه قرار می گیرند لذا چنین کیس هایی ازکیس های سیاسی واجتماعی هم مشکل دارتر هستند.
نکته ی دیگری که نباید فراموش شود این است کسانی که مشکل اجتماعی یا سیاسی دارند خودشان به تنهایی رهسپار دیار غربت می شوند وفشار بر انها به نسبت کمتر است در حالیکه مسیحیان بهایی ها و ... مجبور می شوند با تمام افراد خانواده در اسرع وقت در اثر فشار حکومت وشهروندان غیر هم کیش خود به کشور دیگر فرار کنند وفشارهای غربت به خصوص مشکلات اقتصادی بر خانواده ی انان بیشتر است . افزون بر این مشکلات جدی وجود دارد که سلامتی پناهجو را تهدید می کند تا جایی که به انجمن حمایت از پناهجویان در ترکیه خبرهای تازه ای داده شده است که ساده ترین ودردناک ترین ان مواردی است که برای فرار از کوه وکمرها پاهای خود را از شدت سرما از دست داده اند.
* چه تضمینی وجود دارد که شخص شما به عنوان دبیر و سخنگو حمایت چشمگیری را از پناهجویان مسیحی به عمل اورید؟

اگر بخواهم صادقانه به این سوال پاسخ دهم باید اعتراف کنم که اینجانب مسیحی هستم و اگر چه برای شخص من تمام پناهجویان یکسان هستند اما به دلیل انکه مدام با مسیحیان اواره در ارتباط می باشم و دوستانمان در کلیساها از دور ونزدیک مشکلات پناهجویان را برای ما منعکس می کنند بدون شک بیش از دیگر افراد می توانم همراستا با دیگر اعضای شورای مرکزی در انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی در ترکیه دردها ومشکلات پناهجویان مسیحی را برجسته نمایم و با انعکاس خبرها وگزاراشات در رسانه ها ی برون مرزی تلاشهای گسترده ای را جهت حل وفصل نمودن مشکلات این پناهجویان انجام دهیم.
• * چه تفاوتی میان این انجمن ودیگر انجمنها وجود دارد؟

می توانم مختصر و مفید بگویم که اعضای تشکیل دهنده و خبرنگاران این انجمن همگی پناهجو هستند و ازپناهجویان جدا نیستند در حالیکه بسیاری از انجمن ها وتشکل های خارج از پناهجویان دارای چنین ساختاری نیستند.

صلاح الدین عزیزیان سخنگوی و نماینده عالی انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی_ترکیه(نوشهیر):برای رسمیت بخشیدن وجدی شدن برنامه ها در هر انجمن وتشکلی لازم است میدیاها ورسانه ها نقش اثرگزاری را ایفا نمایند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر