۱۳۹۰ خرداد ۱, یکشنبه

درج و انعکاس بیانیه سوم انجمن حمایت از پناهجویان ایرانی_ترکیه(نوشهیر) در تارنمای آسمان دیلی نیوز

به دست انجمن حمایت از پناهجویان‏ در در تاریخ شنبه, آوریل 16, 2011‏ و ساعت 09:04 بعد از ظهر‏‏
 مرگ تدریجی پناهجویان به علت سهل انگاری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل یک جرم آشکار است
http://asemandailynews.com/?p=67786
شورای نمایندگان انجمن حمایت از پناه‌جویان ایرانی در ترکیه(نوشهیر) با انتشار بیانیه‌ای به وضعیت پناه‌جویان در ترکیه پرداخته و به سازمان حقوق بشری در ژنو، کمیساریای عای پناهندگان سازمان ملل-دفتر وان، هلسینکی و دیگر سازمان‌های حقوق بشری ارسال کرده است.
متن این بیانیه در زیر آمده است:
مرگ پناه‌جویان بر اثر عدم تخصص در کار…
با وجود این که در سال‌های اخیر در قوانین کار ترکیه امکان اشتغال قانونی برای پناه‌جویان فراهم شده اما به‌خاطر مشکلات زیادی که برای گرفتن اجازه کار وجود دارد این حق هنوز به صورت یک نوشته ناکار‌آمد باقی مانده است. از این رو بیش‌تر پناه‌جویان به اشکال غیرقانونی به کار مشغول می‌شوند، همین امر همیشه با بروز حادثه‌ای هم‌راه بوده و جان پناه‌جو را به مخاطره انداخته و در بسیاری از موارد منجر به مرگ پناه‌جو می‌شود…
چهارشنبه۱۱ اوت ۲۰۱۰ جوان ۱۹ ساله افغانستانی به‌نام «گل‌افغان میرافغان» که در شیفت شب برای امرار معاش مشغول کار بوده است در حین کار با دست‌گاه «بالابر» دچار سانحه برق‌گرفتگی شده و بعد از انتقال به بیمارستان علی‌رغم تلاش پزشکان، با کمال تاسف جانش را از دست می‌دهد. گل‌افغان از سال ۲۰۰۷ توسط کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به‌عنوان پناهنده به‌رسمیت شناخته شده و از آن موقع در انتظار اعزام به کشور ثالث بود.
بی‌هیچ تردیدی گل‌افغان نگون‌بخت فراری از جنگ، اولین قربانی شرایط دهشتناک کار در محیط ناامن با شرایط مخاطره‌آمیز نبوده و نیست. متاسفانه سلب مسوولیت کمیساریایی عالی و چشم‌پوشی کامل این سازمان نسبت به حفظ جان و امنیت پناهندگان، با توجه به فقر و گرسنگی روز افزون و تمکین به شرایط ناامن کار، پیوسته هستی پناه‌جویان را با تهدیدی دایمی روبه‌رو کرده است‌.
مرگ انوش نامور پناهنده ایرانی در ترکیه در ۴ دسامبر۲۰۱۰ بر اثر برق‌گرفتگی (سه فاز) هنگام کار با دست‌گاه برش، توسط پلیس ترکیه گزارش می‌شود. انوش از فعالان سیاسی بود و سال‌ها برای برقراری دموکراسی و آزادی در کشورش مبارزه کرده بود، متاسفانه انوش ۲۶ ساله تنها به علت سهل‌انگاری کمیسیاریای عالی پناهندگان در مقابل جان پناه‌جویان، جان خود را از دست می‌دهد.
قاسمعلی رادپور ۴۵ ساله، مقیم شهر آفیون، به‌عنوان پناه‌جو در این شهر اقامت داشت. پلیس شهر آفیون علت مرگ او را نیز برق‌گرفتگی اعلام کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر